خرید بهترین کیسه خواب

قبل از هر چیز، مهم ترین نکته در مورد خرید بهترین کیسه خواب این است که هدف خود از خرید کیسه خواب را مشخص کنید. اهل چه مدل سفری هستید؟ آیا کوهنوردید و قصد دارید از کیسه خواب در صعودهای تابستانی یا زمستانی استفاده کنید؟ آیا اهل طبیعت گردی و سفرهای ماجراجویانه هستید و قصد دارید در فضای باز استراحت کنید؟ یا آنکه صرفا کیسه خوابی می خواهید که در سفرهای عادی همراهتان باشد و خوابی گرم و نرم و راحت برای شما فراهم کند؟ بنابراین قبل از آنکه در مورد کیسه خواب تحقیق کنید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید و در مورد هدفتان از خرید کیسه خواب به نتیجه مشخصی برسید. اینطوری هم از سردرگمی نجات پیدا می کنید و هم از پرداخت هزینه ای به مراتب بیشتر پیشگیری خواهید کرد. در ادامه اطلاعاتی در مورد خرید بهترین کیسه خواب به شما می دهیم تا مناسب ترین کیسه خواب برای خودتان را انتخاب کنید.

انواع کیسه خواب

اگر شما هم اهل سفر ماجراجویانه و طبیعت گردی باشید حتما به یک کیسه خواب نیاز خواهید داشت. وقتی برای خرید به بازار مراجعه می کنید با انواع مختلف کیسه خواب مواجه خواهید شد که هر کدام ویژگی ها و البته قیمت های متفاوتی دارند. اما باید بدانید که کیسه خواب ها به طور کل به دو نوع کیسه خواب پر و الیاف تبدیل می شوند. کوهنوردان حرفه ای معمولا دو نوع کیسه خواب دارند، یک کیسه خواب برای هوای گرم که سه فصل نامیده می شود و برای فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز مناسب است. دیگری کیسه خواب زمستانی که برای هوای سرد و دماهای پایین استفاده می شود. البته همان طور که گفتیم باید هدفتان از خرید کیسه خواب را معین کنید. اگر کیسه خواب را برای سفر و طبیعت گردی می خواهید یک کیسه خواب مناسب نیز جوابگوی نیازتان خواهد بود.

  • کیسه خواب پر: کیسه خواب پر که از کیفیت بالاتری برخوردار است معمولا از پر قو ساخته می شود و از قدیم مورد توجه کوهنوردان حرفه ای قرار داشته است. این کیسه خواب ها علاوه بر گرمای خوبی که فراهم می کنند وزن بسیار کمی دارند و به راحتی می توان کیسه خواب پر را داخل کوله پشتی جا کرد. تنها ایراد کیسه خواب پر این است که در صورت خیس شدن به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارد و حتی خشک کردن آن نیز فرآیندهای خاصی می طلبد. به طور کیسه خواب پر نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد اما به دلیل گرمای فوق العاده نسبت به وزن و عمر طولانی و دوام بالایی که دارد بسیار مورد علاقه کوهنوردان حرفه ای قرار دارد.
  • خلوص پر : خلوص پر با درصد کرک به ساقه نشان داده می شود هر چقدر درصد کرک نسبت به ساقه بالاتر باشد پر از کیفیت بالاتری برخوردار است یعنی سبک تر و گرمتر می باشد البته به همان میزان نیز آسیب پذیرتر می شود خلوص پر را معمولاً با اعدادی مانند 20/80 و یا %80 نشان می دهند.

  • کیسه خواب الیاف: کیسه خواب الیاف که از الیاف مصنوعی ساخته شده نیز گرمای خوبی فراهم می کند و در صورت خیس شدن نیز راحت تر خشک می شود. این کیسه خواب نسبت به رطوبت، مقاومت بیشتری دارد و قابلیت عایق بیشتری دارد. اما ایراد آن این است که به نسبت کیسه خواب پر سنگین تر است و هنگام جمع شدن، فضای بیشتری را اشغال می کند. همچنین عمر و دوام آن نسبت به کیسه خواب پر کوتاه تر است. عیب دیگر این کیسه خواب ها این است که برای گرم کردن نیاز به زمان بیشتری دارد. قیمت کیسه خواب الیاف به نسبت کیسه خواب پر بسیار ارزان تر است و اگر قصد سفرهای سبک طبیعت گردی را دارید شاید بهترین کیسه خواب برای شما باشد.

ساختار کیسه خواب

کیسه خواب از سه لایه مختلف تشکیل شده است که هر یک از آن ها در کیفیت کیسه خواب شما نقشی مهم دارند. هر کدام از لایه ها را در زیر توضیح می دهیم:

  • لایه بیرونی: لایه بیرونی کیسه خواب را از نایلون مقاوم یا پلی ستر درست می کنند. اگر کیسه خواب شما کیفیت خوبی داشته باشد باید لایه بیرونی آن ضد آب باشد و تهویه مناسبی داشته باشد تا اگر در هنگام شب باران گرفت، آب به داخل کیسه خواب نفوذ پیدا نکند.
  • عایق: عایق در واقع الیاف مصنوعی و یا «پر» است که در بین لایه درونی و لایه بیرونی قرار دارد. بسته به جنس عایقی که در کیسه خواب به کار می رود کیسه خواب شما می تواند گرمای بیشتری داشته باشد.
  • لایه درونی: جنس لایه درونی نایلون ساده است و باید نرم و راحت باشد و در صورت تعریق بدن، رطوبت را از داخل کیسه تهویه کند.

نکات مهم در خرید کیسه خواب

درست است که کیسه خواب شما را گرم نگه می دارد اما توجه داشته باشید که کیسه خواب گرما تولید نمی کند و صرفا مانع از خارج شدن گرمای بدن شما می شود. بنابراین حتی اگر بهترین کیسه خواب دنیا را هم خریده باشید لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • لباس مناسب بپوشید.اگر قرار است در سرمای شدید داخل کیسه خواب بخوابید حتما لباس زیر، جوراب و کلاه بپوشید تا گرمای بدنتان را حفظ کنید. از پوشیدن لباس های خیس و نمدار اجتناب کنید و اگر لباستان خیس است قبل از رفتن به داخل کیسه خواب حتما آن را عوض کنید.
  • مایعات کافی بنوشید. یکی از مشکلاتی که در سفر ممکن است برای افراد پیش بیاید کم آبی است. گاهی آنقدر سرگرم سفر و دیدنی های طبیعت می شویم که از آب نوشیدن غافل می شویم. اما به خاطر داشته باشید که نوشیدن مایعات نه تنها باعث حفظ سلامتی می شود بلکه به گرم کردن بدن شما نیز کمک می کند. فردی که دچار کم آبی شده نمی تواند گرمای کافی تولید کند.
  • غذای کافی بخورید. در طول فعالیت های ورزشی مثل کوهنوردی یا سفر نیاز بدن به انرژی افزایش پیدا می کند. بنابراین طبیعی است که میزان غذا خوردن شما نیز باید بیشتر از مواقع عادی باشد. غذا برای بدن نقش سوخت برای اتومبیل را بازی می کند. اگر به اندازه کافی مواد غذایی به بدنتان نرسد نمی تواند گرما و انرژی کافی تولید کند.
  • زیرانداز مناسب. اگر قصد خرید کیسه خواب را دارید حتما خرید یک زیرانداز را نیز مدنظر قرار دهید. زیرانداز با ایجاد یک عایق بین کیسه خواب و سطح زمین به حفظ گرمای بدن شما کمک به سزایی می کند. زیرانداز مانع از انتقال رطوبت و سرمای زمین به کیسه خواب می شود و باعث گرم تر نگه داشتن شما می شود.

نکات لازم در مورد انتخاب بهترین کیسه خواب:

  • دمای کیسه خواب: کیسه خواب با کیفیت، دمای بدن را متعادل نگه می دارد. هر کیسه خواب را برای دمایی خاص طراحی می کنند به طوری که کیسه خواب فقط می تواند در همان دما شرایط مناسب خواب را برای شما به وجود بیاورد. مثلا کیسه خواب تابستانی میزان دمایی صفر درجه سانتی گراد و بالاتر دارد.
  • عایق کیسه خواب: عایق، نقش مهمی را برای ایجاد دمای مناسب بر عهده دارد. عایق به تنهایی گرمایی را ایجاد نمی کند بلکه کمک می کند تا بدن شما در هنگام خواب، گرمای کمتری از دست بدهد. برای کیسه خواب از دو نوع عایق پر و عایق مصنوعی استفاده می شود. پر، از بهترین نوع عایق هاست، سبک و نرم است، راحت فشرده می شود و گرمای بیشتری را در خود نگه می دارد. با وجود اینکه بهترین نوع پر، پر غاز است اما معمولا برای تهیه کیسه خواب از پر اردک استفاده می شود چون گوشت اردک طرفداران بیشتری دارد و در نتیجه پر آن هم بیشتر در دسترس است. عایق مصنوعی از جنس پلی استر است، نسبت به پر قیمت ارزان تری دارد اما در صورت خیس شدن سریع تر از پر خشک می شود به همین دلیل اگر قصد سفر به مناطق بارانی را دارید بهتر است که از کیسه خوابی با عایق مصنوعی استفاده کنید. در برخی از کیسه خواب ها هم از ترکیب پر و عایق مصنوعی استفاده می کنند.
  • شکل و وزن کیسه خواب: کیسه خواب هایی که برای سفرهای کوله گردی استفاده می شوند معمولا به شکل مومیایی ساخته می شوند. در هنگام انتخاب کیسه خواب به سایز بدن خود توجه کنید و کیسه خوابی مناسب برای سایز خود را خریداری کنید. اگر کیسه خوابی کاملا اندازه بخرید حمل آن آسان تر است و به راحتی گرم می شوید اما در هنگام خوابیدن در آن چندان راحت نیستید چون فضایی برای تکان خوردن ندارید.
  • طول کیسه خواب: معمولا کیسه خواب ها در اندازه معمولی درست می شوند اما اگر بگردید می توانید کیسه ای با اندازه کوچک یا خیلی بلند هم پیدا کنید. توجه کنید که کیسه خوابی که انتخاب می کنید اگر از قد شما خیلی بلندتر باشد در هنگام خواب پاهایتان به خوبی گرم نمی شود.

دمای کیسه خواب

یکی دیگر از نکات مهم در خرید بهترین کیسه خواب، دمای کیسه خواب است. اگر تا به حال برای خرید کیسه خواب مراجعه کرده باشد با اعداد و ارقامی روی کیسه خواب مواجه می شوید که بیشینه و کمینه گرمای کیسه خواب را معین می کنند. این طیف دمایی برای بسیاری از افراد مهم و حتی حیاتی است. به طور مثال کوهنوردی که قصد صعود زمستانی به قله های مرتفع را دارد حتما نیازمند کیسه خوابی با گرمای فوق العاده است. جنسیت نیز نقش مهمی در خرید کیسه خواب دارد. به طور کلی دمای بدن زن ها پایین تر از دمای بدن مردهاست و این موضوع به ویژه در خرید کیسه خواب اهمیت زیادی پیدا می کند. روی کیسه خواب ها چند دما مشخص شده است که مفهوم آن ها به شرح زیر است:

  • Maximum Comfort temperature: حداکثر دمای راحتی یا کامفورت به حداکثر دمایی گفته می شود که یک مرد عادی بدون اینکه عرق کند در کیسه خواب بخوابد. در حالت حداکثر دما، زیپ کیسه خواب باز است، کلاه کیسه خواب باز است و دست های فرد نیز بیرون از کیسه خواب قرار دارد.
  • Comfort temperature: دمای کامفورت یا دمای راحت به دمایی گفته می شود که یک زن عادی به راحتی و بدون احساس گرما یا سرما بتواند در کیسه خواب بخوابد.
  • Extreme temperature: حداقل یا کمترین دمای کیسه خواب، دمای اکستریم نامیده می شود و به معنای کمترین دمایی است که یک زن عادی بتواند بدون سختی و از دست دادن گرمای بدن استراحت کند.

ویژگی های جانبی کیسه خواب

  • زیپ: می توانید کیسه خواب هایی تهیه کنید که با زیب های بغل به هم وصل شوند البته با این کار در هوای سرد، مقداری از گرما را به هدر می دهید.
  • کلاه: کلاه، مانع از خروج گرما می شود و مثل بالش عمل می کنند. در بعضی از کیسه خواب ها می توانید این کلاه را از کیسه جدا کنید.
  • مجرای درونی: برای اینکه گرما از لای زیپ به بیرون نرود در داخل کیسه خواب در کناره زیپ یک عایق پر شده قرار می دهند.
  • بندهای روی کیسه خواب: به کمک این بندها می توانید کلاه و یا کمر کیسه خواب را شل تر و یا سفت تر کنید.
  • جیب: بر روی کیسه خواب ها جیب هایی قرار دارد که می توانید وسایلی مثل تلفن همراه خود را در داخل آن قرار دهید.
  • کیسه خواب های چند نفره: اگر خانوادگی به سفر می روید می توانید از کیسه خواب های چند نفره استفاده کنید. این کیسه ها برای آب و هوای سرد چندان مناسب نیست چون گرما از لابلای آن به بیرون می رود.

نکاتی برای نگهداری بهتر کیسه خواب :

  • کیسه خوابها اعم از پر و یا الیاف نباید در مواقعی که استفاده نمی شوند فشرده باقی بمانند، (البته پر نسبت به الیاف حساس تر می باشد) و باید بر روی کیسه خواب فشاری نباشد.
  • کیسه خوابها در برابر شستشو بسیار حساس می باشد مخصوصاً کیسه خوابهای پر. زیرا پر با شستشو افت می کنند و خشک کردن آن نیز بسیار سخت می باشد.

ملحفه داخل کیسه خواب : پارچه ای است از جنس ابریشم و یا کتان که داخل کیسه خواب قرار می گیرد و باعث می شود که داخل کیسه کثیف نشود و به راحتی قابل شست و شو و تمیز کردن می باشد.کسانی که به پر حساسیت دارند می توانند از این ملحفه ها نیز استفاده کنند.